Sstarscream

Långt påskinlägg

Kategori: Allmänt

Glad påsk har man fått höra några gånger den senaste veckan och jag måste säga att jag har haft en glad påsk indeed! Förra veckan (onsdag tom torsdag) våldgästades jag av min kära familj med deras respektive + lilla sir william förstås. Det har varit riktigt härliga dagar med full fart, god mat, kortspel, gitarrspel, tvspel och många skratt! Lite trångt blev det i lägenheten med åtta pers, men gemytligt kan man väl säga (jag drabbades ju inte riktigt av det hela då jag och anna delade mitt sovrum och hade lyxsängen för oss själva!^^). Onsdagkväll hade vi det bara mysigt, handlade mat, åt mat, pratade och spelade zelda och gitarr. Torsdag fyllde ju anna 60 (!) och jag startade morgonen med att hiva mig upp på cykeln och brände av till Samarkand för att inhandla en födelsedagsblomma och lite annat till födelsedagsbarnet. Det hade dock inte gjort något om det inte regnat så förbenat mycket :O. Sen åkte vi i alla fall iväg till Kosta boda och gick både på outlet och glasaffärer och fick se glasblåsning live! Det var riktigt häftigt (även om jag sett det tidigare, för de här använde en massa coola maskiner). Snabbt gick det och glas av olika sorter gjordes på löpande band. Man kan ju undra hur många de hinner göra på en dag… Av alla minst tjugo pers som var där och arbetade så var endast två stycken tjejer, vilket jag inte kunde låta bli att reflektera över. Jag hade gärna velat veta hur man egentligen får fram en sån där glasmassa. Det enda jag vet är att sand är en beståndsdel, men det kan ju knappast vara den enda och man undrar ju hur sand kan bli till något så genomskinligt och så hårt, men samtidigt vid höga temperaturer alldeles mjukt. Fascinerande. Tacobuffé åt vi till lunch och en massa dukar, löpare och bordsservetter fick vi med oss hem som hade ett groteskt reapris (ordinarie var kring 300-400 om jag inte minns helt uppåt väggarna) men såldes för 79. Oj vad vi plockade på oss! ”Bra presenter” var väl det övervägande argumentet. Iittala outlet fanns där också, men där kammade vi inte hem något så att säga.

Fredag åkte vi till Öland! Det var riktigt trevligt och jag måste säga att jag i allmänhet har njutit av att åka bilbuss de här dagarna. Sååå lyxigt och mysigt! Ölandsbron var ju lite häftig då den var så lång och det faktum att den var väldigt hög i ena änden (för att båtar ska kunna köra under) för att gå brant nedåt och hålla en ganska nära höjd till vattnet merparten av delen. Vi stannade till och åt lunch på nåt ställe som hette Aronstorp Kroppkakor & Mat (och det tyckte vi var jättekul, för kroppkakor är då tydligen inte mat, höhö). Det var då ett poppis ställe för att äta kroppkakor på och vi kom precis innan rusningen. Det var nog nyrenoverat eller så hade de bytt lokaler från den tomma byggnaden bredvid, för det var väldigt fräscht och lyckönskningsblommor stod i vartenda fönster (och det fanns många fönster!).  Eftersom jag fått smaka kroppkakor av en smålänning i Umeå förra, nej förrförra året blir det ju nu, så vet jag att det inte är det bästa jag ätit. Jag valde m.a.o. att äta raggmunkar och fick höra att övriga i sällskapet som valde/smakade kroppkakor inte var helsålda på konceptet med peppar i degen och fyllningen med både lök och peppar och vad det nu var (martin, anna, tomas^^). Plockgodis bjöd de på som vi tog med oss några att ha som färdkost.

Vi åkte ända ner till södra änden på Öland och på vägen dit stannade vi till och tittade på en gammal runsten. Vi stannade även vid någon sorts gravhög från järnåldern (Kungsstenarna) där någon kung varit och en ruin från en gammal kyrka hann vi också se. När vi var vid Kungsstenarna blev Jeneny pissnödig och Simon frågade mig flinande ”vad gör vi med de som är pissnödiga?” och snabbt följde en kamp om att få tag på hon för att trycka på magen så att hon blev ännu mer pissnödig^^. Det var kul och tillslut var även jag tvungen att erkänna att jag också var det, så jag blev också jagad som hämnd där ett tag X). Hon blev då fascinerad över min handstyrka och mina axelmuskler när hon inte orkade hålla fast mig^^ (lite stolt blir jag ju och lite måste jag ju få skryta :P)

Längst ut i änden på Öland hittade vi den omtalade Långe Jan i Ottenby (som inte var så himla lång, och det är en fyr för er som inte vet) och en hel del fågelskådare. Jag konstaterade snabbt att det skulle till mycket för att jag skulle stå där ute i blåsten och kylan för att stå och stirra på något så oexotiskt som en svan och fick flinande medhåll. För det var rätt ruggigt väder, det kom lite snöflingor då och då. Tånglukten var ju alldeles utomordentligt god (not). Pokemon hann vi leta och en Blastoise fångades av både mig och Simon medans Anna och Tomas hann in till den lilla butiken som tydligen stängde precis då, vilket var synd. Jag hade velat se hur det såg ut där inne. De köpte små fågelpins föreställande en lappuggla, en havsörn och en pilgrimsfalk. Jag fick havsörnen av anna och tomas blev så avundsjuk att vi till slut bytte med varandra :P.

Jag måste ju säga att det finns otroligt många kyrkor på Öland! När vi for därifrån så stannade vi till i Kalmar när vi likaså var i närheten och tittade på ett jättestort slott (Kalmar slott) som var riktigt fint! Och åt gjorde vi på donken till Annas förtret. Precis utanför slottet fanns ett jättestort ankare med en järnring i som Simon lyfte upp och lät/såg lite ansträngd ut varpå jag frågade förvånat ”var den så tung?” och var tvungen prova jag med. Den var jättelätt (han gjorde till sig) men situationen blev så komisk när jag då lyfte upp den på en gång och vi hade alla ännu ett litet skrattanfall!

Lördag styrde vi kosan till Ullared för att gå på Gekås! I vanlig ordning njöt jag oanständigt mycket av bilresan dit (och tillbaka).  Nästan 1500 fattigare blev jag, men jag fick mycket fint med mig hem! Bland annat en lampa som jag länge tänkt att jag vill ha och dessutom för låångt mindre än normalpris! En matta, en mopp och ett par sommarbyxor var några av de saker som fick följa med mig förbi kassorna. Det var en kul affär, men jag är ändå förvånad över att den är så hypad som den är. Lite väl hypad då det är som ett förvuxet rusta ungefär. De har helt sjuk statistik och försäljningsrekordet på en dag har tydligen varit 37,3 miljoner! EN dag!!! Shit alltså, sådana summor skulle man haft på banken….

En liten stad var det och det var i princip Gekås som fanns där, det och deras parkering, höhö. Lite kul var det ju också att när jag och tomas, efter att ha lämnat kundvagnarna, skulle leta rätt på resten av bihanget, lyckades hamna i en avstängd lokal under renovering^^. De andra satt på en ”thai-restaurang” och vi gick till den enda som såg ut att finnas men den var avstängd. Precis bredvid fanns en liten gränd med en avskärmning som en anställd stod bakom (det var en massa soptunnor och sådan liknande skit där) och han sa jamen ta den här hissen – som var längst in i gränden -, den går direkt upp dit (han jobbade på burger king vilket var på våningen under thai-restaurangen). Vi åkte upp och hamnade i en byggarbetsplats som låg öde, haha. Så vi fick åka ner igen och gick in på burger king varpå de sa, men ta den där trappan där borta och han inte ens ställa oss på första trappsteget förrän vi såg att det var avstängt pga renovering. Lustigt att de inte visste det då det var inom deras synhåll….Meeen vi hittade rätt tillslut, det var i en byggnad bredvid.

Söndag var en Växjödag och lite av en återhämtningsdag. Vi gick omkring på stan och gjorde ett studiebesök på mitt jobb. Åt lunchbuffé (alltifrån lasagne till sushi och friterad kyckling) på ett fantastiskt bra ställe där martin fick uppfylla en dröm genom att man fick använda en mjukglassmaskin så mycket man bara ville. Otroligt gott var det och årets första mjukglass har nu intagits med friterad banan, noisette och en massa oreo, daim- och nötströssel på :D Vi åkte runt lite överallt här i Växjö med bussbilen våran och stannade bland annat till vid Teleborgs slott där jobbet hade julfest i vintras.

Måndag åkte Simon och Jeneny (kanske ska börja kalla hon för det?^^) tillbaka till Umeå på förmiddagen så vi åt ”den sista måltiden” innan vi åkte iväg till flygplatsen för att vinka av dem. Resten av oss drog till affären och sedan tillbaka till boningen min för att ta igen oss lite. Vi hann göra en utflykt till en gammal slottsruin som heter Bergkvara vid Bergkvara gård. På tisdagmorgon åkte resterande peeps hem och det var lite hjärtslitande att lämna de på tågstationen och traska till jobbet. Denna vecka kommer inte vara jättekul må jag säga, dels för att det är så tomt hemma just nu (plus att jag måste städa upp en hel del efter påsksemestern…) dels för att det är en himla massa tjorv när en ska sluta och jag står i ropet för att knytas till den rådman som jag minst klickar med och för ett ögonblick skulle få ta över ALLA hans mål! Dvs ca 50 stycken och det gillar jag inte då det är en till person här som ska dela på bördan. Sucksuck, men vad gör man. Det är bara gilla läget antar jag (men jag har inte tänkt ta alla mål!).  Jag får försöka rikta tankarna åt annat håll, till exempel till at jag numer åtagit mig att gå på minst 4 gruppass i veckan på wellness studio. Jesus vad svag jag blivit i vissa muskler sen sist jag var på gruppass :’( men det ska bli intressant att få jämföra när denna period är slut. I förrgår blev det bodypump, idag tabata, imorgon blir det spinning och söndag mobility. Min gamla avramlingsskada i armbågen (från när hästen kastade av mig) har blivit lite utsatt av bodypumpen känner jag och armbågen är nu sådär fint uppsvälld så jag inte kan böja på armen ordentligt. Kulkul.

Jag har haft en så otroligt fin påsk och jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på att hela klanen kom för att överraska mig! Det var ju ”bara” tänkt att Anna och Tomatos skulle komma, men så när de kom och ville ”ha hjälp att bära väskor från bilen” (vilket jag tyckte var konstigt och frågade om de hade så många väskor/mycket saker att de prompt skulle ha ett par extra händer – inte för at jag hade något emot det) och där bakom bussbilen gömde sig fem styckna bekanta ansikten som alla log så gott! <3 Det var så fint!! Det är verkligen de bästa människorna jag har i mitt liv just nu! <3

 

Påsk med familjen i Småland

Gruppfoto minus Bea och sir William, Jag och mami vid Teleborgs slott och Långe Jan i Ottenby på Öland.

/Amami

Kommentera inlägget här: